انواع کنسانتره طیور و کاربردشان

انواع کنسانتره طیور و کاربردشان

افرادی که در شغل مرغداری و پرورش طیور فعال هستند، حتما با کنسانتره طیور آشنایی دارند. کنسانتره طیور یک ماده غذایی بوده که کلیه مواد مورد نیاز جهت رشد و پرورش طیور را در اختیار آنها قرار می‌دهد. این مواد در انواع مختلفی موجود هستند و هر کدام برای پرندگان خاص و بازه زمانی متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. مرغداران باید بر اساس نوع پرنده و سن رشد او، از بهترین کنسانتره استفاده کنند تا بتوانند نتیجه مورد نظر را از آن دریافت نمایند. در ادامه مطلب به بررسی انواع کنسانتره طیور و با کاربرد و مزایای هر یک بیشتر آشنا می‌شویم.

 

کنسانتره طیور چیست؟

کنسانتره به معنای خوراک متراکم است. این خوراک شامل مواد ریز مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی است که برای حیوان مورد نیاز است. کنسانتره طیور هم به همین شکل است و شامل مواد لازم برای رشد و پرورش پرنده می‌باشد. این مواد با استفاده از فرمولاسیون خاصی تهیه می‌شوند. سپس با اقلام جیره ترکیب شده و به مصرف پرنده می‌رسد. از آنجایی که در تولید کنسانتره طیور از دانش علم تغذیه استفاده شده و مواد با فرمول بهینه‌ای ترکیب می‌شوند، مرغدار میتواند آنها را با خیال راحت به مصرف پرنده برساند و مواد مورد نیاز آنها را تامین نماید.

 

مواد تشکیل دهنده کنسانتره طیور

کنسانتره طیور حاوی مقدار قابل توجهی مواد انرژی‌زا و پروتئین است. علاوه بر این مواد دیگری هم در کنسانتره‌ موجود است که از مهمترین آنها باید به انواع اسید آمینه مانند لیزین، متیونین، کولین کلراید و ترئونین و انواع ویتامین و بیوتین اشاره کرد. همچنین کنسانتره طیور حاوی دی کلسیم فسفات، کربنات کلسیم و مکمل‌های معدنی از جمله سولفات آهن، روی، اکسید منگنز، مس و مولتی آنزیم است.

تمام مواد تشکیل دهنده کنسانتره طیور با فرمولاسیون خاصی با هم ترکیب می‌شوند. البته فرمول استفاده شده در برندهای مختلف ممکن است با هم کمی تفاوت داشته باشد. اما اغلب محصولات طیوری درجه یک از فرمول مشابهی برخوردار هستند و تمام نیازهای پرنده را به خوبی تامین می‌کنند. نکته‌ای که در رابطه با کنسانتره طیور وجود دارد این است که این مواد باید از کیفیت پایدار و عدم تغییر در طول زمان برخوردار باشند. به نحوی که در چندین دوره پرورش پیاپی بتوانند مورد استفاده قرار گرفته و نتیجه قابل قبول و مطلوبی را ارائه نمایند.

 

انواع کنسانتره طیور

کنسانتره‌ها از جهات مختلفی قابل تقسیم هستند. در یک حالت میتوان آنها را از نظر غلظت دسته‌بندی کرد. رایجترین غلظت کنسانتره طیور در کشور ما، 1.25 درصد، 2.5 درصد و 5 درصد است. منظور از غلظت میزان درصد استفاده کنسانتره در جیره است. برای مثال کنسانتره طیور 1.25 درصد، میزان استفاده از آن در هر تن دان نهایی برابر با 12.5 کیلوگرم است.

 

انواع کنسانتره طیور

 

کنسانتره طیور از نظر نوع بهره‌برداری و نژاد پرنده نیز متفاوت بوده و قابل دسته‌بندی است. در این رابطه باید به کنسانتره مرغ تخمگذار و کنسانتره طیور گوشتی اشاره کرد. این کنسانتره‌ها باید بر اساس طول دوره پرورش و نیازهای تغذیه‌ای پرنده مورد مصرف قرار بگیرند.

 

تفاوت کنسانتره مرغ گوشتی و کنسانتره مرغ تخمگذار

مرغ‌های گوشتی باید در زمان کوتاهی (حدود 45 روز) به بالاترین وزن برسند. برای همین از کنسانتره مرغ گوشتی برای آنها استفاده می‌شود که نوع کنسانتره با توجه به سن و نژاد پرنده متغیر است. کنسانتره مرغ تخمگذار هم برای طیور تخم‌گذار استفاده می‌شود. طیور تخم‌گذار از دوره پرورش طولانی‌تری (حدود دو سال) برخوردار هستند و در این دوران نیاز به مواد غذایی کاملی دارند. برای همین جهت بهبود راندمان تخم‌گذاری در آنها از کنسانتره مرغ تخمگذار استفاده می‌شود. کنسانتره مرغ تخمگذار بر اساس سن پرنده و دوره پرورش شامل سه دسته متفاوت است:

  • کنسانتره دوره پرورش از صفر الی 3 ماهگی
  • کنسانتره دوره پیک تخمگذاری
  • کنسانتره دوره پس از پیک

 

دلیل عرضه کنسانتره طیور در انواع مختلف

اغلب دامداران ترجیح می‌دهند کنسانتره طیور که به صورت آسیاب شده است را مصرف کنند. چرا که مخلوط کردن این مواد با دان‌ها راحت‌تر انجام می‌شود. با این حال پلت کردن مزایای زیادی دارد که از جمله آنها باید به هضم آسان مواد اشاره کرد. به این صورت که مواد اولیه در دمای 80 درجه سانتیگراد توسط بخار آب می‌پزند و هضم را راحت‌تر می‌کنند. از سوی دیگر انواع کنسانتره طیور تحت حرارت و فشار بالا قرار می‌گیرند که همین امر سبب از بین رفتن میکروب‌های آنها می‌شود. حرارت بالا میتواند تخم انگل که مشکل اصلی در کنسانتره‌ها است را از بین ببرد.

 

دلیل عرضه کنسانتره طیور در انواع مختلف

 

تقسیم‌بندی کنسانتره طیور باعث می‌شود تا هر محصولی متناسب با کاربرد و شرایط استفاده دسته‌بندی شود و از اتلاف و هدر رفت آنها جلوگیری گردد. برای همین دامدار یا مرغدار باید هر نوع از کنسانتره طیور را متناسب با نیازها و شرایط طیور خود خریداری نماید.

 

قیمت کنسانتره طیور چقدر است؟

در رابطه با قیمت کنسانتره طیور باید اشاره کنیم که این مواد با قیمت‌های متفاوتی در بازار موجود هستند. در وهله اول نوع کنسانتره در تعیین قیمت آن موثر است. برای مثال قیمت کنسانتره مرغ تخمگذار دوره پرورش با قیمت کنسانتره طیور گوشتی متفاوت است. همچنین کیفیت و میزان مواد تشکیل دهنده کنسانتره بر روی قیمت خریدشان تاثیر دارد. برای همین جهت اطلاع از قیمت روز کنسانتره طیور و همچنین خرید آنها بهتر است با کارشناسان فروش مفید دانه باروک تماس حاصل فرمایید. در این شرکت انواع کنسانتره طیور نظیر کنسانتره مرغ مادر، کنسانتره مرغ تخمگذار، کنسانتره مرغ گوشتی، کنسانتره بوقلمون، کنسانتره بلدرچین و کنسانتره شترمرغ موجود است.

 

جمع بندی

کنسانتره طیور یک خوراک متراکم است که انواع ویتامین، مواد معدنی، ریز مغذی‌ها و غیره را در اختیار طیور قرار می‌دهد. این مواد با استفاده از فرمولاسیون خاصی تهیه می‌شوند و با مخلوط شدن با جیره غذایی همچون دان، به مصرف پرنده می‌رسند. کنسانتره طیور شامل انواع مختلفی بوده و از نظر غلظت و نوع و نژاد پرنده انواع متفاوتی دارد. مرغدار باید بر اساس نوع، نژاد و دوره پرورش طیور خود بهترین کنسانتره طیور را خریداری کرده و آن را به مصرف طیور برساند. نحوه مصرف خوراک کنسانتره طیور بر اساس کارخانه تولید کننده متفاوت است. مرغدار باید کنسانتره را با توجه به جیره پیشنهادی دامپزشک با موادی نظیر ذرت، کنجاله سویا و گندم مخلوط کرده و به مصرف پرندگان برساند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.