کلسیم در مرغ تخمگذار

کلسیم در مرغ تخمگذار

 

با جیره های کم کلسیم در مرغ های تخمگذار چه اتفاقی می افتد؟

 

تولید تخم مرغ در مرغ‌های تخم‌گذار تجاری در دهه‌های گذشته به لطف پیشرفت‌ فناوری‌های پرورش مدرن به طور مداوم بهبود یافته است.
ایجاد سویه‌های تخم گذار با طول عمر بالا و به دست آوردن مرغ هایی که می توانند 500 تخم یا بیشتر در یک چرخه تولید 100 هفته ای تولید کنند،یک هدف اصلی پرورش است(Bain et al., 2016).

 

سویه های تخم گذار “با عمر طولانی” می تواند:

 

1-افزایش بهره وری
2-تعداد جوجه های نر کشته شده را کاهش دهید
3- استفاده بهینه از منابع، مانند: زمین، آب و غذا.
.(Bain et al., 2016)کاهش ضایعات
 
پوکی استخوان یا خستگی مرغ تخمگذار، یک بیماری متابولیک  شایع استخوان در بین مرغ های تخمگذار در قفس است.
مطالعات قبلی گزارش داده اند که تقریباً 30 درصد از مرغ های در قفس حداقل یک بار در طول زندگی خود دچار شکستگی استخوان می شوند.

 

برخی از ویژگی های این بیماری و تاثیر آن بر تولید و سلامت تخم مرغ عبارتند از:

 

1-کاهش تولید و کیفیت پوسته تخم مرغ
2-افزایش تحلیل استخوان
3-تخریب ساختار استخوان
4-شکنندگی استخوان و افزایش نسبت شکستگی
5-ایجاد پوکی استخوان که در نهایت می تواند منجر به فلجی و در برخی موارد مرگ و میر شود.

 

اکثر مرغ های تخمگذار تجاری در سراسر جهان در حال حاضر در قفس های معمولی نگهداری می شوند. چین، ایالات متحده، هند، ژاپن، مکزیک، برزیل، روسیه و ترکیه که جزو 10 کشور برتر تولیدکننده هستند، چنین هستند.
مشکلات اسکلتی با افزایش دوره تولید تخم در مرغان تخمگذار در قفس “با عمر طولانی” بدتر می شود چرا که دوره تولید تخم مرغ طولانی تر، برای تشکیل پوسته تخم مرغ به مقادیر بیشتری کلسیم نیاز دارد. که به نوبه خود منجر به بدتر شدن کیفیت استخوان می شود.

 

کلسیم یک ماده معدنی ضروری است که برای حفظ هموستاز استخوان و تضمین عملکرد طبیعی سلول ها باید از خوراک جذب شود.
در مرغ های تخمگذار، کلسیم نه تنها نقش مهمی در بازسازی استخوان ایفا می کند، فرآیندی مادام العمر که فعالیت های بین استئوبلاست ها و استئوکلاست ها را متعادل می کند و یک جزء حیاتی در تشکیل پوسته تخم مرغ است.
استخوان ها مخازن مهم کلسیم را نشان می دهند. جایی که این ماده معدنی بسته به نیاز ارگانیسم می تواند رسوب و حذف شود. برای سنتز پوسته تخم مرغ در بازه زمانی 20 تا 28 ساعته، تقریباً 2.0 تا 2.5 گرم کلسیم مورد نیاز است.
به منظور برآورده کردن الزامات تشکیل پوسته تخم مرغ، عدم تعادل در بازسازی استخوان در طول زمان رخ می دهد. با افزایش جذب استخوان، منجر به ضعف استخوان یا پوکی استخوان در مرغ های تخمگذار می شود. همچنین به عنوان خستگی مرغ تخمگذار نامیده می شود.
در صنعت طیور تجاری، جیره های مرغ تخمگذار حاوی 3.5 تا 4.7 درصد کلسیم هستند.
کلسیم موجود در پوسته تخم مرغ عمدتاً از طریق جذب روده ای از جیره غذایی به دست می آید. با این حال، تقریباً 25 تا 40 درصد کلسیم از جذب به دست می آید. این به ویژه در دوره های تاریکی که مرغ ها به طور موقت غذا خوردن را متوقف می کنند صادق است( Ripe and Aygun, 2016 ).

 

جوجه ها در طول رشد جنسی تغییرات فیزیولوژیکی در مورد متابولیسم کلسیم را تجربه می کنند.
قبل از بلوغ جنسی، مرغ ها 2 نوع استخوان دارند: استخوان کورتیکال و استخوان اسفنجی. پس از رسیدن به بلوغ جنسی، مرغ ها نوع سومی از استخوان را به دست می آورند که به عنوان استخوان مدولاری نیز شناخته می شود، که به عنوان یک مخزن کلسیم برای تشکیل پوسته تخم مرغ عمل می کند. از این منبع است که Ca به سرعت در طول تخمگذار آزاد می شود.
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.